شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

باید سیاست بین الملل ما در راستای توسعه انرژی‌ها باشد

تاریخ درج خبر: 19 مهر ماه سال 1399

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به معلق ماندن برخی پروژه‌ها اشاره و تصریح کرد: همه باید همگام باشند، اگر سیاست بین‌الملل ما در راستای توسعه انرژی باشد می‌توانیم پروژه‌هایمان را عملیاتی کنیم، انرژی می‌تواند روی سیاست بین‌الملل نیز تاثیر داشته باشد. مثلا اگر کابل زیردریایی با امارات به دریا انداخته بودیم به نظر می‌رسد که به برق ما وابسته می‌شد و انرژی هسته‌ای هم حتی احداث نمی‌کرد و از لحاظ سیاسی از ما فاصله نمی‌گرفت. ما آن موقعیت را از دست دادیم.

مقام عالی وزارت نیرو به این موضوع نیز تاکید کرده بود که ما آمادگی داریم شبکه برق ایران، به عنوان بزرگترین قدرت تولید برق در خاورمیانه را به کشور‌های اروپایی وصل کنیم و زمینه تبادل بویژه صادرات برق به عنوان یک انرژی سبز را به اروپا فراهم آوریم. خوشبختانه توافق‌های اولیه آن به عمل آمده و با جدیت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

حمیدرضا صالحی در این خصوص گفت: از آنجایی که نیروگاه نصب شده کشور ۸۳ هزار مگاوات و یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا در این حوزه بوده و در منطقه خاورمیانه هم یکی از ظرفیت‌های بزرگ محسوب می‌شویم، ما مخازن بزرگ گاز داریم که کم‌کربن است و این فرصت وجود دارد که بخشی از ظرفیت خود را در ساعات پیک مانور و از ظرفیت برق کشورمان برای صادرات استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون در کشور‌های جنوبی حاشیه خلیج فارس امکان اتصال به شبکه برق را داریم، افزود: قبلا پروژه اتصال با کابل دریایی ایران به امارات از بندر لنگه به طول ۱۸۳ کیومتر و با ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات طراحی و محاسبات انجام حتی نوع کابل و سازنده نیز مشخص شد، اما دولت اصرار داشت خود کار را به عهده گرفته و اقدام به احداث کند، اما با توجه به اینکه تامین مالی پروژه که ۱.۵ میلیارد دلار اعتبار نیاز داشت، در اولویت قرار نگرفت، اجرا نشد و از دستور کار هم خارج شد. این کشور هم بعد از اینکه به توافق نرسیدیم به سمت برق هسته‌ای رفته و یک پروژه ۴ هزار مگاواتی امضا کرد.

بالا