شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

"نیروگاه منتظر قائم مسئولیت تأمین روشنایی حدود9 میلیون نفراز جمعیت کشور را دارد - 1402/08/23"

تاریخ درج خبر: 23 آبان ماه سال 1402

آقای مهندس گرشاسب جمشیدنژاد مدیرعامل محترم نیروگاه برق منتظر قائم در گفتگو با روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی با اشاره به اینکه نیروگاه برق منتظر قائم یکی از قدیمی ترین و مهمترین نیروگاه های کشور می باشد که نقش کلیدی و استراتژیک در پایداری شبکه برق و تأمین برق را بر عهده دارد، به طوری که در حال حاضر حدود20 درصد برق استان های تهران و البرز و 3 درصد برق مصرفی کل کشور توسط این نیروگاه تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: علیرغم طلب یک هزار میلیارد تومانی از وزارت نیرو، به سازندگان قطعات و پیمانکاران بدهی زیادی داریم.

مدیرعامل نیروگاه برق منتظر قائم خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی این نیروگاه 1623مگاوات است و نزدیک به 50 سال فعالیت در عرصه تولید برق را دارد. مهندس جمشیدنژاد گفت: این نیروگاه تمام تلاش خود را در تابستان 1401 و تابستان امسال به کار گرفت تا در اوج مصرف برق، دو استان تهران و البرز با مشکل قطعی برق مواجه نشوند.

وی افزود: در حال حاضر بحث نوسازی و بروز رسانی تجهیزات این نیروگاه در دستور کار قرار گرفته، اما به دلیل اینکه هزینه نوسازی مستلزم سرمایه گذاری چشمگیری است و با عنایت به پرداخت سالانه حدود 130 میلیارد تومان اقساط خرید نیروگاه از بانک صادرات ایران و تأمین معاش 595 نفر پرسنل شرکت و هزینه های سنگین نگهداری، تعمیرات به موقع، بهره برداری بهینه با اجرای طرح های بهسازی، نوسازی و توسعه ای واحدها ،انتظار می رود وزارت نیرو به منظور نگهداشت این سرمایه بزرگ ملی نسبت به پرداخت بدهی های معوق خود اقدام نماید.

مدیرعامل نیروگاه برق منتظر قائم در ادامه تصریح کرد: با توجه به کمبود آب در سال‌های گذشته، نیروگاه با 10 حلقه چاه توانسته در شرایط بحرانی تابستان امسال در جهت مدیریت آب شرب در شهر فردیس همکاری ویژه داشته باشد، جمشید نژاد گفت: قبلاً تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری فردیس بسته شده بود و مقرر شد که پساب این نیروگاه به شبکه شهرداری فردیس جهت استفاده در فضای سبز منتقل شود. وی محدوده نیروگاه را 57 هکتار عنوان نمود که 20 درصد آن را فضای سبز تشکیل داده که بزرگترین فضای سبز شهرستان فردیس را شامل می شود. مهندس جمشید نژاد یادآور شد: طی 50 سال گذشته نزدیک به 280 میلیون مگاوات ساعت برق توسط نیروگاه منتظر قائم تولید شده است و در حال حاضر مسئولیت تأمین روشنایی حدود 9 میلیون نفراز جمعیت کشور را داراست.

"روابط عمومی شرکت توسعه برق و انرژی سپهر"

بالا