شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

ساتکین: ساخت نیروگاه خورشیدی در کویر از ریشه غلط است

تاریخ درج خبر: 26 آبان ماه سال 1399

معاون وزیر نیرو گفت: گرما منجر به کاهش بازدهی چشمگیر صفحه‌های خورشیدی است، از طرفی مناطق کویری، بدون زیرساخت و شبکه هستند، بنابراین ساخت نیروگاه خورشیدی در کویر از ریشه غلط است.

معاون وزیر نیرو در تشریح نحوه عملکرد نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی گفت: نیروگاه‌های حرارتی خورشیدی ذاتاً در مناطق گرم و کویری می‌تواند اجرا بشود، اما به دلیل نیاز به سرمایه اولیه فوق العاده زیاد، تاکنون در مقیاس کلان مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. همچنین ساختار پیچیدۀ این نیروگاه‌ها دلیل دیگری بر استفاده کمتر از آن‌ها است.

*امکان نصب نیروگاه خورشیدی در کویر وجود ندارد

وی با اشاره به توسعه نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی افزود:: ظرفیت ایران به دلیل مناطق کویری وسیعی که در اختیار داریم، برای توسعه توسعه نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی مناسب است، اما چون ساخت این نیروگاه‌ها در حال حاضر تجاری نیست، در دستور کار هم قرار ندارد.

ساتکین در تشریح توسعه نیروگاه‌های خورشیدی فوتوولتائیک (صفحه‌های خورشیدی) در کویر‌های کشور گفت: نسل فعلی صفحه‌های خورشیدی به نور نیاز دارد، اما گرما قاتل آن است و اگر گرم بشود، بهره‌وری آن تا یک سوم کاهش می‌یابد. برای مثال استان‌های همدان و آذربایجان از مکان‌های خوب برای نصب نیروگاه‌های فوتوولتائیک است، ولی در استان‌های کویری امکان نصب آن با تکنولوژی فعلی مهیا نیست، چرا که بهره وری آن فوق‌العاده کاهش می‌یابد.

*کویر زیر ساخت انتقال برق ندارد

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، با اشاره به اینکه کویر‌ها نمی‌تواند مقصد مناسبی برای توسعه صفحه‌های خورشیدی باشد، گفت: علت اول گرما است که بازدهی صفحه‌های خورشیدی را کاهش می‌دهد، از طرفی مناطق کویری، بدون زیرساخت و شبکه هستند و برای توسعه در این مکان‌ها اول باید زیرساخت ایجاد کنید که هزینۀ فراوان دارد.

ساتکین با اشاره به سایر دلایل ناتوانی کویر‌های کشور از میزبانی نیروگاه‌های خورشیدی گفت: در مناطق کویر آب برای شستشوی سطوح صفحه‌های خورشیدی وجود ندارد، مصرف‌کننده‌ای هم در نزدیکی نیست و برای انتقال آن باید هزینه کرد، پس اساسا منطق نصب نیروگاه‌های خوشیدی در کویر‌ها از ریشه غلط است

بالا