شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

کابل کشی 70 کیلومتری زیر زمینی از نیروگاه منتظرقائم کرج به مزرعه استخراج رمز ارز در شهر ری تخیلات یا واقعیت!!!

تاریخ درج خبر: 29 تير ماه سال 1400

یادداشت آقای دکتر بهنام فردافشاری، معاون بازارهای برق شرکت: ضروری است در ابتدا چند نکته را در خصوص خبر منتشر شده در برخی سایت‌های خبری و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی بیان کنم. هر کسی که با صنعت برق کشور اندکی آشنایی داشته باشد با خواندن خبر اتصال نیروگاه منتظرقائم به مزرعه بیت کوین لبخند تلخی بر گوشه لب خواهد داشت و سری به نشانه تأسف برای منتشرکنندگان خبر تکان خواهد داد و برای ایشان متأسف خواهد شد.

اما خالی از لطف نیست که ابعاد مسأله را با هم مرور کنیم.

نکته اول: نیروگاه منتظرقائم با ظرفیت 1625 مگاوات نامی و ظرفیت عملی بیش از 1300 مگاوات در این فصل از سال، در فاصله حدود 70 کیلومتری شهرری قرار دارد. فرض کنیم خبر منتشر شده حقیقت داشت بنابراین اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید برق را 70 کیلومتر آن هم با کابل زیرزمینی منتقل کنند؟ خب مزرعه را نزدیک نیروگاه می‌ساختند!!

نکته دوم: احداث 70 کیلومتر کانال زیر زمینی با توجه به این که در بسیاری از نقاط با جاده‌ها و بزرگراه‌ها برخورد دارد به نظر یک پروژه عظیم شهری می‌باشد و نه یک انتقال برق مخفیانه برای مزرعه بیت کوین!

نکته سوم: با یک محاسبه سرانگشتی می‌توان دریافت که با 1300 مگاوات برق می‌توان حدود 433 هزار دستگاه استخراج بیت کوین با راندمان بالا خریداری کرد (مصرف هر دستگاه 3 کیلووات) که با احتساب قیمت هر دستگاه در حدود 5 هزار دلار، حدود 2 میلیارد دلار ارز نیاز است! برای احداث این چنین مزرعه‌ای باید تقریباً 10 هکتار زمین اختصاص یابد که در طبقات 4 تایی این ماینرها جایگذاری شوند!

نکته چهارم: اگر کسی بخواهد 1300 مگاوات را 70 کیلومتر با کابل منتقل کند، کابل فشار قوی با چه سطح مقطعی نیاز دارد؟؟

گذشته از جنبه طنز ماجرا، برای اطلاع منتشرکنندگان تازه کار این گونه اخبار، به استحضار می‌رسانم که تمامی برق تولیدی نیروگاه‌ها مستقیماً به شبکه سراسری برق تزریق می‌گردد که به واسطه تجهیزات نصب شده در هر نیروگاه لحظه به لحظه توسط دسپاچینگ ملی کنترل، بررسی و صحت‌سنجی می‌گردد. انتشار چنین اخباری و انتساب آن به رئیس محترم دیوان محاسبات کشور نیز در نوع خود عجیب و قابل تأمل می‌باشد.

در صورت عدم تکذیب این گونه اخبار توسط خبرگزاری‌هایی که آن را منتشر کرده‌اند این شرکت پیگیری قضایی لازم را به عمل خواهد آورد.

بالا