شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

طرزطلب: در زمینه ساخت توربین گازی سرآمد هستیم

تاریخ درج خبر: 22 مهر ماه سال 1399

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی از طراحی توربین ملی طی سال جاری خبر داد و گفت:کشور ما در زمینه ساخت توربین گازی سرآمد است و اکنون توربین‌های گازی به سایر کشور‌ها نیز صادر می‌شود، تکنولوژی آن تماما داخلی سازی شده است.

محسن طرزطلب با اشاره به پروژه نیروگاه زرند اظهار داشت: تا امروز برای دو واحد گاز این نیروگاه ۱۲۰ میلیون یورو هزینه شده و همه تجهیزات آن ساخت داخل بوده است، تلاش می‌شود اواسط سال آ‌ینده هر دو واحد قبل از پیک مصرف برق وارد مدار شود.

وی افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی قدیمی زرند قدمت بالا داشت که سوخت آن ابتدا زغال سنگ و بعد تبدیل به مازوت شد و راندمان آ‌ن نیز در حد ۳۰ درصد بود، بنابراین تصمیم گرفتیم که در پایین دست نیروگاه یک نیروگاه جدید با راندما ن ۴۸.۵ درصد و سوخت گاز احداث کنیم که آلایندگی کمتری داشته با شد.

وی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها امسال از مرز ۸۵ هزار مگاوات رد می‌شود یادآور شد: سال آینده ظرفیت نیروگاهی کشور به ۸۶ هزار مگاوات می‌رسد.

طرزطلب با بیان اینکه در کشور ما امکان تولید کلاس‌های مختلف نیروگاه‌های سیکل ترکیبی وجود دارد گفت: البته نیروگاه‌های گازی سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد که بیشتر دولت در این بخش ورود می‌کند البته بخش خصوصی نیز فعال است.

وی همچنین از طراحی توربین ملی طی سال جاری خبر داد و گفت: این توربین با راندمان ۶۰ درصد خواهد بود که عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز خواهد شد.

بالا