شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

بلوکه شدن ۴۰ میلیارد دلار پول فروش نفت و برق

تاریخ درج خبر: 6 آبان ماه سال 1399

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: الان ۴۰ میلیارد دلار از منابع دولت از محل فروش نفت و برق در کشور‌هایی مثل چین، کره جنوبی، ژاپن و عراق بلوکه شده و به خاطر تحریم‌ها نمی‌توانند برگردانند. هر وقت دولت توانست ۵۰ درصد ارز حاصل از صادراتش را برگرداند انتظار داشته باشد بخش خصوصی ۱۰۰ درصد آن را برگرداند. تیشه برداشتیم و شاخه از بن می‌بریم.

وی افزود: بر اساس کنار هم گذاشتن آمار صادرات غیرنفتی سال‌های ۹۷ و ۹۸ و سیاست‌های ارزی آن موقع که اجازه می‌داد تعدیل ۲۰ درصدی در قیمت محاسبه کنند و ملزم به بازگشت ۷۰ درصد مبلغ بودند، نشان می‌دهد که این رقم درست نیست. خود دوستان بانک مرکزی نیز چنین رقمی را تایید نمی‌کنند.

سلاح‌ورزی در ادامه اضافه کرد: آمار صادراتی عموما شامل پتروشیمی، فولاد، معدن، صنایع غذایی و دیگر بخش‌ها است. طبق آمار بانک مرکزی در ابتدای مهر ماه، ۱۵ هزار و ۳۶۶ صادرکننده ثبت شده‌اند که رفع تعهد آن‌ها صفر بوده است. وقتی می‌پرسیم این‌ها چه کسانی هستند؛ می‌گویند ما مبدا آن را نمی‌دانیم. ما هم نمی‌توانیم همه این‌ها را شناسایی کنیم، ولی با بررسی این افراد متوجه شدیم که از این افراد فقط ۳ هزار و ۱۶۱ نفر کارت معتبر بازرگانی فعال داشتند و از هویت ۱۲ هزار و ۲۰۵ نفر اطلاع نداریم.

سلاح‌ورزی با بیان اینکه در شرایط عادی کشور، ما سیاست‌های ارزی داریم که بانک مرکزی متولی آن و سیاست‌های تجاری داریم که وزارت صمت متولی آن است، افزود: قاعدتا برای بهبود اوضاع باید هماهنگی بین سیاست‌های ارزی و تجاری ما وجود داشته باشد. در سال ۹۱ و ۹۲ هم درآمد‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلاری حاصل از فروش نفت را هم داشتیم، الان به جایی رسیدیم که به دلیل تحریم‌ها و تنگ‌تر شدن حلقه فشار‌های بین‌المللی و از بین رفتن مناسبات بین‌المللی، درآمد کشور از محل نفت به ۸ میلیارد دلار و کمتر هم رسیده است. اینکه سیاست‌گذاران از سمت منابع و مصارف ارزی کنترل و مدیریت کنند کار منطقی و معقول است.

وی افزود: ضمنا رییس اتاق ایران هم طی نامه‌ای از بانک مرکزی درخواست کرده است که در صورت واقعیت ماجرا، شماره کارت و مشخصات و هویت این ۷۰ کارتن خواب را اعلام و در اختیار اتاق قرار دهند، که تا کنون این کار صورت نگرفته است.

بالا