شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

وزیر نیرو: دعا کنیم خداوند مسئولان را کمی هنرمند‌تر کند

تاریخ درج خبر: 27 آبان ماه سال 1399

وزیر نیرو بیان داشت: یکی از حقوق مسلم مردم حق لذت بردن از داشته‌ها است. باید دعا کنیم خداوند مسئولان را کمی هنرمند‌تر کند تا شرایطی فراهم کنیم تا مردم از منابع سرشاری که خداوند در کشور ما قرار داده است لذت ببرند.

او ادامه داد: پروژه ملی شیرین سازی آب دریا و انتقال آب از خلیج فارس به فلات ایران یک ابر پروژه است که با سرمایه گذاری بخض خصوصی و مشارکت ۱۹۰ شرکت سازنده ایرانی به ثمر رسیده هم جزو این پویش است که بخش نخست آن با سرمایه گذاری ۴۳ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

اردکانیان افزود: مطابق برنامه پیش می‌رویم و هفته به هفته طرح‌ها به بهره برداری می‌رسند. تاکنون ۷ سد مخزنی،۸ پروژه زه کشی افتتاح شده، به ۴۴۸ روستا آبرسانی شده، ۹ نیروگاه حرارتی،۱۳ نیروگاه تجدید پذیر، ۵ نیروگاه کوچک احداث شده است. همچنین ۷ پروژه سازو کاری هم به بهره برداری رسیده که هم تاثیر مناسبی در پروژه‌های ساخت و سازی دارد و هم سبب تسهیل امور مردم و کاهش مراجعه به ادارات می‌شود.

اردکانیان در خصوص اجرای طرح برق امید به منظور کاهش مصرق برق تصریح کرد: طبق برآورد ما ۸.۴ میلیون مشترک معادل ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور مشمول تخفیف صد درصدی بهای برق می‌شوند.

هزینه شیرین سازی هر متر مکعب آب دریا

اردکانیان در خصوص قیمت آب برای صنایع و معادن گفت: قیمت تمام شده آب برای گل گهر سیرجان ۲ یورو است که دو درصد از هزینه تمام شده است. او ادامه داد: یکی از دستاورد‌های این طرح این است که مناسب‌ترین آب و پایدارترین راه مصرف آب در معادن و صنایع ما یعنی امکان استفاده از آب دریا و استفاده نکردن از آب شیرین مصرفی مردم فراهم می‌شود که پنجره جدیدی به روی صنایع و معادن گشوده است. اردکانیان افزود: استفاده نکردن صنایع از آب شیرین طبیعی، مزایایی همچون افزایش ذخیره آب در سفره ها، فرونشست کمتر زمین و حفظ حیات را به همراه خواهد داشت.

تنوع بخشی به منابع مالی در وزارت نیرو

اردکانیان در ادامه برنامه در خصوص منابع مالی اجرای طرح‌ها گفت: ما در وزارت نیرو تنوع بخشی به منابع مالی داشته ایم. بخش برق تقریبا به بودجه عمومی نیازی ندارد. در دولت کنونی در بخش برق ۴.۱ میلیارد یورو و ۲۸ هزار میلیارد تومان توانسته ایم از غیر بودجه عمومی منابع مالی برای اجرای طرح‌ها حاصل کنیم. او ادامه داد: در بخش آب و فاضلاب هم ۲.۶ میلیارد یورو به اضافه ۳۱ هزار میلیارد تومان تامین مالی شده و در مجموع وزارت نیرو ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو و ۵۹ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی، صندوق توسعه ملی، سرمایه گذاری خارجی، تسهیلات بانکی، جذب سرمایه کرده است. اردکانیان افزود: اجرای ۲۵۰ طرح با سرمایه گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان از دسترسی به این منابع بوده و امیدواریم بازار سرمایه هم جزو منابع مالی ما قرار بگیرد. وزیر نیرو تاکید کرد: یکی از حقوق مسلم مردم حق لذت بردن از داشته‌ها است. باید دعا کنیم خداوند مسئولان را کمی هنرمند‌تر کند تا شرایطی فراهم کنیم تا مردم از منابع سرشاری که خداوند در کشور ما قرار داده است لذت ببرند.

جزئیات طرح برق امید

وزیر نیرو در خصوص طرح برق امید تصریح کرد: در این طرح ما گروه پرمصرف‌ها را هدف گرفته ایم و به دنبال جریمه و کسب منابع مالی نیستیم. به سمتی می‌رویم که با همراهی مردم و کم شدن تعداد پرمصرف‌ها، ۱۰ درصد میزان مصرف کاهش یابد. ۶ ماه آموزش می‌دهیم با چه روش‌هایی می‌توان میزان مصرف را کاهش داد.

اردکانیان با اشاره به تشویق خوش مصرف‌ها گفت: تا زمانی که مصرف زیر ۳۰۰ کیلووات در ساعت باشد، تعرفه برق رایگان است. با همراهی مردم تا فصل گرم سال ۱۴۰۰ می‌توانیم گزارش دهیم که ۱۰ درصد از مصرف برق را کاهش داده ایم. درطرح برق امید تعرفه برای مشترکان کم مصرف کاملا رایگان است و آبونمان هم گرفته نمی‌شود.

او تاکید کرد: آخر آذرماه روی تارنمای شرکت توانیرعدد دقیق مصرف برق و تعداد مشترکان کم مصرف را می‌گذاریم، برآورد ما این است که ۳۰ میلیون نفر مشمول تخفیف صد درصدی تعرفه برق می‌شوند.

وزیر نیرو در خصوص شبهه اختصاص تخفیف صددرصدی به خانه‌های خالی و ویلا‌ها گفت: ما شروع می‌کنیم به شناسایی خانه‌های خالی و ویلاها. با سایر دستگاه‌ها همکاری داریم و سعی می‌کنیم این طرح با دقت بالایی اجرا شود.

بالا