شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

خرید برق از نیروگاه‌های حرارتی تناسبی با تورم ندارد

تاریخ درج خبر: 10 خرداد ماه سال 1400

پرویز غیاث‌الدین در گفت‌وگو با روابط عمومی شرکت، با اشاره به قطعی برق در شبکه اظهار کرد: خاموشی‌های اخیر را می‌توان تحت تاثیر پیشی‌گرفتن مصرف از تولید عنوان کرد و این نبود موازنه شبکه برق را با کمبود مواجه کرده است.

دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق تصریح کرد: قیمت برق برای مصرف‌کننده و تولیدکننده، واقعی نیست و نرخ تمام‌شده بسیار بیشتر از قیمت دریافتی است و مابه‌التفاوت از طریق یارانه انرژی تامین می‌شود.

وی افزود: خرید برق از نیروگاه‌های حرارتی، هیچ تناسبی با تورم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ندارد و عملا فعالیت در این حوزه جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد.

غیاث‌الدین ادامه داد: به دلیل زمانبر بودن ساخت نیروگاه برق که بین 5 تا 7 سال زمان نیاز دارد، هیچ راهکاری برای تولید فوری برق وجود ندارد و باید با اقداماتی بخش تقاضا را مدیریت کرد تا سطح مصرف به میزان تولید نزدیک شود.

دبیر سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق تصریح کرد: مدیریت مصرف در فصل گرما به دلایل استفاده مردم از سیستم‌های سرمایشی سخت‌تر است و از سوی دیگر درخواست تغییر ساعات کاری بخش صنعت و کشاورزی و یا کاهش استفاده این دو بخش می‌تواند جریان تولید را متوقف و خسارت‌های مالی فراوانی را به صاحبان این دو بخش وارد کند.

وی با اشاره به اجرای اورهال یا تعمیرات اساسی نیروگاه‌های برق حرارتی بیان کرد: با وجود موانع فراوان، بسیاری از نیروگاه‌ها نسبت به اورهال‌کردن نیروگاه‌ها پس از پیک مصرف برق و مطابق جدول زمابندی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

غیاث‌الدین ادامه داد: ممکن است برخی از نیروگاه‌ها به دلیل پاره‌ای از مشکلات، فرایند اورهال‌کردن را با تاخیر انجام دهند که این موضوع نیز مطابق برنامه‌های شرکت دیسپاچینگ برق نهایی خواهد شد.

بالا