شرکت توسعه برق و انرژی سپهر(سهامی عام)

خوارزمی به سمت طرح هایی با بازدهی بالا خواهد رفت - 1402/08/20

تاریخ درج خبر: 23 آبان ماه سال 1402

معاون مالی و توسعه منابع شرکت سرمایه گذاری خوارزمی جناب آقای مصطفی پور، در مصاحبه با روابط عمومی تاکید داشت در حال تدوین برنامه دوساله با رویکرد تکمیل طرح های توسعه ای با تمرکز بر منابع با بازدهی بالا به ویژه صنایع پتروشیمی و معدنی بوده که در این راستا تأمین مالی طرح های مذکور در راستای ثروت آفرینی برای سهامداران محترم جزء با اهمیت ترین برنامه های این معاونت می باشد.

· با توجه به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 1402/03/31 در تاریخ 1402/07/27، لطفاٌ درخصوص عملکرد شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در سال مزبور توضیحاتی را بفرمائید.

عملکرد شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در همه زمینه ها مطلوب و نسبت به سنوات گذشته رشد قابل قبولی را داشته است. درآمد های عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به 1402/03/31 به مبلغ 30.228 میلیارد ریال نسبت به عملکرد سال گذشته 52 درصد و نسبت به بودجه چالشی مصوب 19 درصد افزایش داشته است. سهامداران محترم مستحضرند که درآمد عملیاتی شرکت های سرمایه گذاری عمدتاٌ از محل سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها (Capital Gain) و درآمد سود سهام (Dividend) بوده که با توجه به شرایط تورمی کشور اگر سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها را در نظر نگیریم، درآمد سود سهام جزء با کیفیت ترین سودهای اکتسابی بوده که با راهبری و هدایت هیأت مدیره محترم و مدیریت عامل محترم در سال مورد گزارش درآمد سود سهام از سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها بیشتر شده است.

· درخصوص کیفیت سود بیشتر توضیح می دهید؟

سود به عنوان مهم ترین شاخص در ارزیابی سهام و عملکرد مدیریت شرکت ها مد نظر قرار می گیرد ولیکن تأکید صرف به مبلغ سود با توجه به محدودیت ها و سوء قضاوت هایی که می تواند داشته باشد، ، سرمایه گذاران به ارزیابی کیفیت سود به دست آمده سوق داده شده اند. در شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه 1402 سود سهام دریافتی 15.955 میلیارد ریال و از سود حاصل از فروش سرمایه گذاری که پرتفوی سرمایه گذاری شرکت بوده بیشتر بوده و مهتر این نکته که در سال گذشته علیرغم سود خالص به مبلغ 18.387 میلیارد ریال، وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی 2.090 میلیارد ریال منفی بوده ولیکن در سال جاری با سود خالص 27.889 میلیارد ریال، وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی مبلغ 10.516 میلیارد ریال مثبت بوده که نشان دهنده کیفیت سود به دست آمده می باشد.

· عملکرد شرکت های گروه در سال گذشته را نیز بفرمائید.

درآمدهای عملیاتی گروه در صورت های مالی تلفیقی به مبلغ 53.503 میلیارد ریال نسبت به سال گذشته 64 درصد و سود خالص به مبلغ 31.708 میلیارد ریال نسبت به سال گذشته 69 درصد افزایش داشته که این موضوع نیز مرهون تلاش کلیه مدیران، کارمندان و کارگران زحمت کش گروه خوارزمی بوده است. نرخ بازده دارایی ها و نرخ بازده حقوق مالکانه نسبت به سال گذشته خوشبختانه به ترتیب 38 درصد و 29 درصد رشد داشته است.

· در خصوص سود سهام مصوب و تاریخ پرداخت آن به سهامداران محترم نیز توضیحاتی ارائه فرمائید.

در مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار شده در تاریخ 27 مهر ماه 1402، با توجه به برنامه افزایش سرمایه به ازای هر سهم 150 ریال از محل سود قابل تقسیم بین صاحبان سهام مصوب گردید که پرداخت گردد که هیأت رئیسه مجمع هم در راستای منافع سهامداران مقرر نمودند سود سهامداران محترم حقیقی در اسرع وقت پرداخت گردد. شرکت نیز در راستای قول و تعهد داده شده، سود سهامداران محترم دارای کد سجام را از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سهامی عام) از تاریخ 1402/08/14 واریز می نماید. سود سهامداران محترم حقوقی نیز براساس برنامه زمانبندی درج شده در سامانه کدال از تاریخ 1402/10/20 از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد گردید. الباقی سهامداران محترم حقیقی و حقوقی فاقد کد سجام که تاکنون شماره حساب بانکی خود را به شرکت اعلام ننموده‌اند لازم است نسبت به ثبت نام در سامانه سجام اقدام و در اسرع وقت نسبت به تکمیل اطلاعات خود در پرتال سهامداران اقدام و یا اطلاعات هویتی و شماره حساب بانکی خود را به امور سهام شرکت به شماره 88682031-021فاکس نمایند.

· با توجه به اینکه در تاریخ 1402/07/27 علاوه بر مجمع عمومی عادی سالیانه، مجمع فوق العاده نیز برگزار گردید لطفا مصوبات مجمع فوق العاده را نیز بیان کنید:

افزایش سرمایه و اساسنامه نمونه سازمان با اکثریت بیش از دوسوم آراء حاضرین در جلسه مجمع عمومی فوق العاده تصویب گردید.

· لطفا میزان، محل و طریقه افزایش سرمایه را اعلام نمایید:

آخرین مجمع افزایش سرمایه شرکت در تاریخ 25 اسفند 1399 صورت گرفت که سرمایه شرکت از مبلغ 12.500 میلیارد ریال به مبلغ 18.700 میلیارد ریال (مبلغ 4.700 میلیارد ریال از محل حساب اندوخته سرمایه ای و مبلغ 1.500 میلیارد ریال از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران) افزایش یافت و با توجه به کفایت حساب های اندوخته سرمایه ای و سود انباشته جهت افزابش سرمایه، هیات مدیره مورخ 1402/04/25 افزایش سرمایه از مبلغ 18.700 میلیارد ریال به مبلغ 60.000 میلیارد ریال( مبلغ 23.820 میلیارد ریال از محل حساب اندوخته سرمایه ای و مبلغ 17.480 میلیارد ریال (از محل سود انباشته) را به مجمع پیشنهاد که در نهایت در مجمع نیز تصویب گردید.

· هدف افزایش سرمایه چه بوده و الان در چه مرحله ای است:

چشم انداز صعودی بازار سرمایه و ضرورت بهره مندی از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی از محل صدور سهام جدید و همچنین با توجه به جبران مخارج سرمایه گذاری های انجام شده، تاکید سهامداران محترم مبنی بر انجام افزایش سرمایه، اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی افزایش سرمایه از جمله اهداف افزایش سرمایه بوده است. در حال حاضر صورتجلسه مجمع فوق العاده به تصویب سازمان بورس و اوراق بهادار رسیده و مراحل ثبت آن در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری در حال انجام است.

· برای سوال آخر لطفا علاوه بر افزایش سرمایه، سایر برنامه های شرکت در حوزه مالی را نیز بیان بفرمایید:

شرکت سرمایه گذاری خوارزمی در حال تدوین برنامه دو ساله با رویکرد تکمیل طرح های توسعه ای با تمرکز بر منابع با بازدهی بالا به ویژه صنایع پتروشیمی و معدنی بوده که در این راستا تأمین مالی طرح های مذکور در راستای ثروت آفرینی برای سهامداران محترم جزء بااهمیت ترین برنامه های این معاونت می باشد. موضوع بعد شیرین نمودن کام سهامداران در مجمع سال بعد با تقسیم سود قابل قبول می باشد. برنامه شرکت در سال گذشته اصلاح ساختار مالی با توجه به انباشت و کفایت حسابهای اندوخته سرمایه ای و سود انباشته و انجام افزایش سرمایه بوده است، ولیکن سال جاری سال سهامداران و اخذ بهره از سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری خوارزمی می باشد.

"روابط عمومی شرکت توسعه برق و انرژی سپهر"

بالا